Afvallen na zwangerschap en bevalling

Afvallen na zwangerschap en bevalling

Hoe kun je afvallen na zwangerschap en bevalling? Dat is de vraag die jaarlijks tienduizenden vrouwen zichzelf stellen. Met succes hebben ze geboorte gegeven aan hun zoon of dochter, maar vrijwel nooit gaat een zwangerschap ongemerkt voorbij.

Vrouwen worden vaak dikker tijdens de zwangerschap, omdat ze meer honger hebben en minder kunnen bewegen. Dat is dan ook heel normaal. Maar het is logisch dat vrouwen zo snel mogelijk na de bevalling willen afvallen.

Hoe doe je dat? Wat mag en wat niet? Kortom: dit artikel gaat dieper in op afvallen na de zwangerschap en bevalling.

 

Dikker worden tijdens zwangerschap

Gedurende 9 maanden bouwt je lichaam energie op om de geboorte van je kind soepel te laten verlopen. Je hebt meer energie nodig en gaat vanzelf meer eten. Naarmate je buik groter wordt, kun je minder makkelijk bewegen. Het is dus niet gek dat de combinatie van meer energie en minder beweging resulteert in dikker worden.

De zwangerschapskilo’s zijn voor heel veel vrouwen herkenbaar.

Desondanks is het goed om te weten dat dit erbij hoort. Het is heel normaal dat je in de loop naar de bevalling dikker wordt. Zodra je kindje eenmaal is geboren en jij bent hersteld, kun je gaan nadenken over afvallen.

 

Afvallen na je zwangerschap

Het moment waarop je kunt beginnen met afvallen verschilt van vrouw tot vrouw. Maar om je een beetje te helpen, kun je volgende richtlijnen in acht nemen:

  • Zorg dat je lichaam en geest hersteld zijn van de bevalling (een bevalling brengt nogal wat teweeg, zowel fysiek als mentaal);
  • Bouw eerst weer wat conditie op (begin met traplopen, wandelen en fietsen);
  • Zorg dat je de juiste voeding eet voor je kindje en voor jezelf (als je borstvoeding geeft is jouw voeding erg belangrijk voor je kindje).

Wanneer je het idee hebt dat je er klaar voor bent, kun je langzaam aan beginnen met afvallen.

 

Afvallen: hoe doe je dat na een bevalling?

Er is wel een verschil tussen iemand die zomaar gaat beginnen met afvallen, omdat hij of zij te dik is, en iemand die na een bevalling af gaat vallen. Het is dus goed om je in de volgende alinea’s te verdiepen, want daarin wordt duidelijk wat je mag doen na een bevalling om af te vallen.

 

Op het gebied van voeding

Voeding is essentieel als het aankomt op het gezond houden van je kleintje en voor jezelf. Voeding is dus erg belangrijk. Je moet in elk geval per dag voldoende groenten en fruit nuttigen (het Voedingscentrum schrijft 2 ons groenten en 2 stuks fruit per dag voor). Los daarvan moet je zien te voorkomen dat je teveel koolhydraten binnen krijgt. Die zorgen er namelijk voor dat je in korte tijd heel veel suikers te verwerken hebt. Een kort piekmoment, maar de rest wordt opgeslagen als lichaamsvet. Vermijd dus de volgende producten:

  • Producten met een hoog gehalte suikers in de koolhydraten (dit zijn de enkelvoudige koolhydraten);
  • Kant-en-klare sausjes, maaltijden enzovoorts (alles uit pakjes dat je alleen maar hoeft op te warmen of dat op basis van poeder is, is niet aan te raden);
  • Pasta, rijst, brood en andere zaken op basis van granen (behalve volkoren producten kun je alles beter laten staan, want het maakt je onnodig dik en is echt niet heel erg gezond).

We hoeven waarschijnlijk niet op te merken dat alcohol in de eerste maanden ook niet een aanrader is, zeker niet als je borstvoeding geeft. Ook met het oog op afvallen is alcohol niet goed. Het zit boordevol koolhydraten en suikers en maakt je erg dik.

Gezonde voeding na zwangerschap

Wil jij weten welke recepten je het beste kunt nuttigen als je wil afvallen? Lees dan ons artikel over de Afslank receptenbijbel: het uitgebreidste en meest complete koolhydraatarme kookboek van dit moment.

Op het gebied van beweging

Beweging is een sleutelwoord als het aankomt op afvallen. Je zou kunnen stellen dat je het zonder beweging wel kan schudden om af te vallen. Afvallen begint pas wanneer je zoveel beweegt dat je automatisch energie verbrand. Dat betekent dat je aan energie meer verbrand met beweging dan je aan voeding binnen krijgt.

Eet je gezond en veel groenten en fruit? De kans is groot dat je dan makkelijker af gaat vallen door beweging.

Maar let op: beweging zo vlak na de bevalling is lang niet voor elke vrouw vanzelfsprekend. Pas dus op met te intensieve sporten. We maken onderscheid in beweging en sport. Welke vormen van beweging kun je toepassen nu je net bevallen bent?

  • Probeer wat vaker de trap op en af te lopen (aangezien je je kindje regelmatig op bed moet leggen, moet verschonen etc. zal dit een kleine moeite zijn);
  • Span je spiergroepen aan terwijl je loopt of zit;
  • Ga lopend de boodschappen doen (een wandelingetje met de baby is wat de eerste maanden vooral je dagbesteding is).

 

Op het gebied van sporten

Sporten gaat verder dan bewegen. Je bent nu al zover dat je echt gaat inspannen om af te vallen. Sporten die je daarbij helpen zijn sporten waarbij je meerdere spiergroepen tegelijk traint. Denk aan fitness (krachttraining), hardlopen, zwemmen en fietsen. In principe is elke vorm van sport goed om bij af te vallen, zolang je maar intensief bezig bent en je spieren echt moeten afzien. Je zal merken dat je dan in de kortste keren weer fitter en slanker bent.

 

Wat mag je absoluut niet doen als je wil afvallen na je bevalling?

Je zal niet de eerste vrouw zijn die na de bevalling van haar kindje te hard van stapel loopt. Te snel gaan bewegen en sporten is niet aan te raden. Want wanneer jij straks door blessures uit de roulatie bent, zal dat voor je kindje ook negatieve gevolgen hebben.

Bouw het sporten dus altijd rustig op en begin met eenvoudige beweging. Je hebt de eerste maanden na de geboorte van je kindje toch de tijd nodig om een band op te bouwen en kunt het dus best rustig aan doen.

Ook voeding is belangrijk goed aan te pakken. Ga niet snacken, teveel zout en teveel vet eten omdat je denkt dat dit nu weer mag. Als je borstvoeding geeft is je baby afhankelijk van jouw voeding voor wat het zelf binnen krijgt. Wanneer dat weinig gezonde inhoud heeft, gaat dat door op je kindje. Denk er dus aan dat je voldoende mineralen, vitaminen en ijzers binnenkrijgt!

 

Afvallen na zwangerschap kost tijd

We eindigen dit artikel met te zeggen dat het tijd nodig heeft om na een bevalling af te vallen. Reken er minstens 9 maanden voor. Dat is net zolang als de zwangerschap. Je zal merken dat dit in de laatste van die 9 maanden een stuk sneller gaat en dat je binnen het jaar weer op je oude gewicht (of beter nog: een lager streefgewicht) kunt zitten. Zolang je maar in het achterhoofd houdt dat je niet moet overdrijven en zeker niet te hard van stapel moet lopen. De gezondheid van je kindje hoort ten alle tijden voorop te staan.

Hulp nodig bij het afvallen? Vergeet niet ons artikel over “de Afslank receptenbijbel” te lezen. Dit boek helpt je gegarandeerd op gewicht te komen.

Bewaren

See More
Obesitas

Obesitas, meer dan zwaarlijvigheid

Obesitas wordt door veel mensen nog onderschat. Wanneer je je BMI uitrekent en erachter komt dat je gewicht zodanig gevaarlijk is dat er sprake is van obesitas, heb je een ernstig probleem. Je overgewicht kan namelijk voor veel gezondheidsklachten gaan zorgen. Obesitas is namelijk veel meer dan alleen zwaarlijvigheid en is een probleem dat je serieus mag nemen. Een goede omgang met obesitas kan ervoor zorgen dat je overgewicht afneemt, maar ook dat je een stuk gezonder gaat leven. Veel mensen met obesitas raken in een negatieve spiraal en worden alsmaar dikker en dikker. Doorbreek die spiraal en kom via dit artikel meer te weten over de andere gevolgen van obesitas.

 

Obesitas is een ziekte

Het is zelfs zo dat obesitas echt bekend staat als ziekte. Mensen die aan obesitas lijden zijn dus ziek. Er zijn behandelingen voor obesitas, zoals een strak dieetschema. Maar in sommige gevallen (en dan hebben we het vaak over morbide obesitas) is het overgewicht dusdanig gevaarlijk dat medisch ingrijpen noodzakelijk is. Er kan dan bijvoorbeeld een buikwandcorrectie worden gedaan, een maagverkleining worden uitgevoerd of vet worden weggezogen (liposuctie). In die gevallen is het echt op medisch ingrijpen noodzakelijk dat er wat gebeurt. Het geeft in ieder geval wel aan dat obesitas echt een ziekte is.

 

Gevolgen van obesitas

In Nederland, maar vooral in de Verenigde Staten, wordt obesitas een serieuzer probleem. Door ongezonde voeding lopen er ook steeds meer kinderen met obesitas rond en onderzoek toont aan dat kinderen met obesitas daar vrijwel niet meer van afkomen. Het is dus vooral heel erg belangrijk om obesitas te voorkomen. Want de gevolgen zijn niet mis. Een aantal gevolgen zetten we op een rijtje om het overzichtelijk te houden:

  • Kortademigheid;
  • Verslechtende conditie, weinig doorzettingsvermogen (geen puf meer om iets te ondernemen);
  • Verhoogd risico op hart- en vaatziekten;
  • Dichtslibbende aderen en een te hoge bloeddruk.

Deze gevolgen kunnen fataal zijn. Los van het feit dat deze ongemakken allemaal vervelend en erg zijn, is er natuurlijk ook een groot risico op sociaal-emotionele en seksuele gevolgen. Mensen met overgewicht raken onzeker over zichzelf, kunnen in een isolement raken en verwijderen zich van andere mensen. Ook seksueel kan er veel veranderen, zoals impotentie. Mensen met obesitas raken vaak in een negatieve spiraal terecht en het is heel moeilijk om daar uit te komen.

 

Hulp bij obesitas

Obesitas is, zoals gezegd, een medisch probleem. Wanneer je obesitas hebt, kun je het beste bij de huisarts om hulp vragen. De huisarts kan bepalen of je medisch behandeld moet worden of dat er gekeken kan worden naar een passend dieet. Maar het is wel belangrijk om tijdig in te grijpen en obesitas zeer serieus te nemen. Zoals gezegd zijn de gevolgen akelig. Hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt om obesitas te bestrijden.

 

Samenvatting

Obesitas wordt door mensen nog vaak onderschat. Obesitas is een ziekte en kan door medisch ingrijpen worden verholpen. Maar liever wordt er gekeken naar andere manieren, daar een medische ingreep vaak ook risicovol is. Beter is het om obesitas te voorkomen, maar wanneer je eenmaal obesitas hebt loop je risico op allerlei vervelende kwaaltjes. Obesitas leidt onder meer tot hart- en vaatziekten en problemen met de conditie. Hulp bij obesitas kun je het beste zien te verkrijgen bij de huisarts.

See More

Waar zitten koolhydraten in? Koolhydratentabel + Hoe kun je snelle koolhydraten mijden?

Je kan op deze website vaker lezen dat we geen voorstander zijn van koolhydraten. Maar we willen daarin wel een belangrijk onderscheid maken: goede en slechte koolhydraten (vanaf nu snelle en trage koolhydraten).

We zijn geen voorstander van snelle koolhydraten en zullen in dit artikel uitleggen waarop niet. Ook geven we voorbeelden van trage koolhydraten en het nut van een koolhydratentabel. Deze kan je helpen om koolhydraten die niet goed voor je zijn te mijden.

Aan het einde van dit artikel heb jij een antwoord op de volgende vragen:

  • Waar zitten koolhydraten in?
  • Wat zijn snelle koolhydraten?
  • Wat zijn trage koolhydraten?
  • Hoe helpt een koolhydratentabel?
  • Hoe mijd je snelle koolhydraten?

 

Waar zitten koolhydraten in?

Aangezien koolhydraten, net als eiwitten en vetten, deel uitmaken van je dagelijkse energiebehoefte (in de wandelgangen ook wel “calorieën” genoemd), is het verkeerd om aan te nemen dat je helemaal geen koolhydraten moet eten. Je mag zeker wel koolhydraten, maar wel met mate. In veel voeding zitten teveel koolhydraten die we snelle koolhydraten noemen. Bijvoorbeeld in:

  • Producten op basis van graan, zoals brood, pasta en koek;
  • Snoepgoed, taart en banket;
  • Kant-en-klare producten op basis van veel suikers;
  • Zogenaamd gezonde vruchtendrankjes en sappen;
  • Frisdrank en limonade, alcohol en andere drankjes.

De meeste mensen eten dagelijks veel te veel snelle koolhydraten, zonder dat ze het zelf doorhebben. Dit is de belangrijkste veroorzaker van overgewicht. Snelle koolhydraten zijn namelijk niets anders dan onnodige suikers, die je kort een energieboost geven en daarna als vet worden opgeslagen.

 

Snelle koolhydraten

De snelle koolhydraten (enkelvoudige koolhydraten worden ze ook wel genoemd) zijn koolhydraten die uit suikers bestaan. Ze komen voor in alle snacks die je voor korte tijd een piekmoment geven. Misschien gebruik jij ze wel als tussendoortje. Een stuk chocolade, een koekje of een snoepje, misschien een taart of een cake, een pakje sinaasappelsap of wat dan ook.

Snelle koolhydraten geven je in korte tijd heel veel suikers. Daardoor heb je het gevoel dat je energie krijgt voor tien en kun je – zoals in de Cup-a-soup reclames van vroeger – net even dat laatste uur volmaken. Maar deze tijdelijke suikers hebben maar heel kort effect. Vaak is het al na 5 minuten uitgewerkt en verlang je alleen maar naar meer. Intussen worden die suikers ook nog eens door je lijf opgeslagen als vetvoorraad. Je wordt er dus dikker van.

De meeste snelle koolhydraten worden gebruikt als smaakmiddel en manier om voeding langer houdbaar te maken. Ze maken je op den duur niet alleen dikker, maar vreten ook energie (lees: conditie en uithoudingsvermogen) en kunnen je diep ongelukkig maken.

 

Trage koolhydraten

Beter is het dus om snelle koolhydraten te laten staan en trage koolhydraten te nuttigen. Die trage koolhydraten zitten in natuurlijke producten, zoals groenten en fruit, zaden en noten en in vlees en vis. Je kunt hier veel meer van eten. De trage koolhydraten geven hun energie beetje bij beetje vrij, maar wel zodanig dat je er de hele dag profijt van hebt zonder dat de reserves worden opgeslagen als vet.

Trage koolhydraten zijn dus de allerbeste manier om af te vallen, energie over te houden en lekker in je vel te zitten.

 

Koolhydratentabel

Als je wil weten waar koolhydraten in zitten en (belangrijker nog!) hoeveel, dan kun je een koolhydratentabel raadplegen. In zo’n tabel krijg je uitgebreide informatie over allerlei vormen van voeding en snacks. Vaak wordt per 100 gram aangegeven hoeveel koolhydraten (in grammen) er in dat product zitten.

Koolhydratentabel

In deze koolhydratentabel staat vaak een aantal koolhydraten vermeld, waaronder ook “waarvan suikers”. Het aantal “waarvan suikers” mag je beschouwen als de snelle koolhydraten en moet je zo laag mogelijk houden.

Het aantal koolhydraten waarvan geen suikers mag je nuttigen zoveel je maar wil. Vaak zijn dit er namelijk niet zo heel veel en zo wel, dan zijn het trage koolhydraten.

 

Voorbeeld snelle koolhydraten

Snelle koolhydraten in satesausBakje Satésaus – aan te maken met water (Vita d’or): per 100 gram zitten hier 27,5 gram koolhydraten in, waarvan maar liefst 22,6 gram suikers zijn (snelle koolhydraten). De overige 3,9 gram is dus te verwaarlozen.

Voorbeeld trage koolhydraten

Trage koolhydraten in havermoutPak Quaker Oats Havermout: per 100 gram 60 gram koolhydraten, waarvan slechts 1,1 gram suikers. De overige 58,1 gram koolhydraten zijn dus trage koolhydraten.

Je kan overigens in veel producten met trage koolhydraten ook een vrij hoge dosis eiwitten aantreffen (in het geval van de havermout: 11 gram per 100 gram). Een goed teken.

 

Hoe helpt een koolhydratentabel?

Een koolhydratentabel helpt je dus om zicht te krijgen op de hoeveelheid koolhydraten in je voeding. Door hier kritisch naar te kijken kun je zelf het percentage snelle koolhydraten dat je per dag binnenkrijgt reduceren. Ga op zoek naar producten met weinig snelle koolhydraten en veel trage koolhydraten. Zo kun je een gevarieerde maaltijd samenstellen waarvan je zeker af zal vallen en gezonder zal worden.

 

Recepten op basis van weinig koolhydraten

Wil jij graag koolhydraatarme recepten koken en eten, maar wil je niet via het internet op zoek naar recepten? Wil je zeker weten dat je goede recepten in huis haalt die ook echt koolhydraatarm zijn? Dan raden we je aan eens een kijkje te nemen bij de Afslank receptenbijbel. In dit kookboek krijg je niet alleen de lekkerste recepten aangereikt, maar ook nog eens een aanzienlijke hoeveelheid prettige informatie.

Lees het artikel hier.

 

Tot slot: hoe mijd je snelle koolhydraten?

In dit artikel heb je kennis genomen van snelle en trage koolhydraten en geleerd dat het verschil hem zit in de hoeveelheid suikers (snelle koolhydraten). Door het aantal snelle koolhydraten te reduceren kun je aanzienlijk afvallen en gezonder gaan leven. Maar hoe mijd je die snelle koolhydraten nu? Dat doe je het beste door koolhydraatarm te gaan koken en uit te gaan van producten in hun basis. Bijvoorbeeld als volgt:

  • Geen kant-en-klare sausjes en dressings meer, maar gebruik kruiden om smaak te maken;
  • Gebruik onbewerkt vlees en geen vlees uit de vriezer;
  • Brood en pasta zijn niet aan te raden, mits je de volkoren variant neemt (in volkoren producten zitten veel minder snelle koolhydraten);
  • Nuttig fruit en groenten in hun natuurlijke vorm en bereid ze bij voorkeur zelf;
  • Pas op met tussendoortjes (hier zitten de meeste verborgen suikers in);
  • Wil je het goed doen met tussendoortjes? Nuttig dan bij voorkeur noten en zaden in een onbewerkte vorm. Zijn koolhydraatarm en zitten ook nog eens boordevol eiwitten.

Kijk bij twijfel altijd kritisch naar een koolhydratentabel en bepaal aan de hand daarvan of een product of ingrediënt echt passend is binnen jouw (koolhydraatarme) gerecht.

Gebruik het meest complete koolhydraatarme kookboek van dit moment als je echt succesvol af wil vallen en gezonder wil gaan leven: de Afslank receptenbijbel (lees de review).

Bewaren

See More